5+1 dolog, amit gondolj át, mielőtt felkeresel egy arculattervezőt!
Amikor egy vállalkozás arculatát szeretnénk megújítani vagy egy új brandet akarunk építeni, van néhány fontos szempont, amiket érdemes végiggondolni mielőtt felkeresünk egy arculattervezőt.
A brand design beleértve az arculat- és a logótervezést, meghatározza vállalkozásod megjelenését, üzenetét és az ügyfelekkel való kommunikációd hatékonyságát is.
Tehát mik azok kérdések, amiket érdemes végig gondolni, mielőtt leülsz egy szakemberrel és milyen kérdések azok, amiket biztos fel fog tenni az együttműködés kezdetén neked?
1. Mi a márkád/vállalkozásod célja és az üzenete?
Bár az első és legfontosabb lépés az arculattervezés során az, hogy meghatározd a céljaidat és az üzenetet, amit szeretnél közvetíteni a vevőid felé, ne ijedj meg a feladattól! Fogj egy tollat és papírt és írd le, ami elsőre eszedbe jut. Ne gondolj nagy dolgokra, nem kell megváltani a világot (bár az sem baj. 😊), de gondold át, milyen értékeket képvisel a vállalkozásod és milyen benyomást szeretnél kelteni az ügyfelekben. Mi a víziód, van-e szlogened, hogyan szeretnél kommunikálni? Ezek végig gondolása és meghatározása segít az arculattervezőnek létrehozni egy olyan design-t, ami tükrözi a vállalkozásod személyiségét és segít átadni az üzenetedet.
2. Ki a célcsoportod?
Ismerd meg a célcsoportodat alaposan, hogy az arculattervezés célzott és hatékony legyen. Gondold át, kik azok, akiket szeretnél elérni és megszólítani. Mit szeretnek, hol találhatóak meg, mi érdekli őket, milyen korúak és neműek (ez nagyban befolyásolja például a színhasználatot). Egy jó arculattervező segít ebben, de fontos, hogy legyen egy határozott irányvonal, hogy tudd kiket akarsz elérni a termékeddel, vagy szolgáltatásoddal. A célcsoport ismerete segít abban, hogy az arculattervező olyan vizuális elemeket alkosson és olyan színeket használjon, amik vonzzák és megszólítják azt a réteget, akiket el szeretnél érni.
3. Hogyan szeretnéd a márkádat pozícionálni?
Nagyon fontos a brand pozícionálás, hogy megfelelő arculati elemeket használjunk. Bár a célcsoport meghatározása segít ebben, de fontos meghatároznod, hogy a terméked, szolgáltatásod milyen magasra pozícionálod. Egy prémium minőségű termék arculata teljesen más színeket és arculati elemeket igényel, mint egy középkategóriásé. Minden terméket, vagy szolgáltatást lehet több szinten is pozícionálni, de a megjelenés és a kommunikáció nagyban eltér egymástól a különböző szinteken. Tulajdonképpen a termék minőségén kívül (általában a magas minőség, vagy egyedi tervezés magasabban pozícionálható), ezek a legmeghatározóbbak a cél elérése érdekében. Az arculattervező segítségedre lesz ezen a területen is, ha átgondolt, határozott elképzeléssel érkezel.
4. Milyen elképzelésed van a majdani logóddal arculatoddal kapcsolatban?
A logó az arculat legfontosabb eleme, hiszen ez az, amit az emberek először látnak a vállalkozásoddal kapcsolatban. Gondold át, hogy milyen jelképeket, színeket és betűtípusokat szeretnél a logódban látni (például kézírásos, vagy talpas font, vagy esetleg minimál stílusú?). Illetve ami szintén fontos, hogy mit nem! A logó tervezés során az egyszerű, könnyen felismerhető és emlékezetes megoldásokat érdemes választani, ahol a szín és formavilág összhangban van. Gyűjthetsz néhány példát, inspirációt is (nem csak a saját szakterületedről!), ami segít meghatározni a vizuális irányt. Nyilvánvalóan az összes szempont figyelembe vétele után a szakember javasolhat szakmai okokból más irányvonalat, de ha az inspirációd összhangban van a te márka üzeneteddel és a célcsoportod igényeivel, akkor ez nem lehet probléma. Ha esetleg nincs konkrét elképzelésed az sem gond, a többi szempont alapján egy jó szakembernek nem jelent gondot kialakítani a megfelelő arculatot. Ráadásul nagyon sok kreatív szakember szereti a kihívásokat és ha szabad kezet kap, hogy meglephesse az ügyfelét. 🙂
5. Hogyan akarod a márkádat (brand) felépíteni?
Az arculattervezés nem áll meg a logónál és a színeknél. A brand építés az üzleti identitás kialakítását jelenti, amely az arculatot, az üzenetet és az értékeket egyaránt magában foglalja. Brand építéshez tartozhat az arculaton kívül egy dallam, egy szlogen, a vállalkozás missziója és a marketing kommunikáció. Gondold át, milyen összképet szeretnél a vállalkozásodról kialakítani, milyen értékeket akarsz vevőidnek, partnereidnek átadni és milyen élményt szeretnél nyújtani nekik, illetve vannak-e már olyan márka elemeket, amiket rendszeresen használsz?
+1. Milyen típusú együttműködésre vágysz?
Ahhoz, hogy megtaláld a számodra megfelelő arculattervezőt, gondold végig mit vársz az együttműködésetektől? Ez nagyon fontos! Egy első, ismerkedős beszélgetés során hamar kiderül, hogy tudtok-e együtt dolgozni. Szeretnéd-e hogy szakmai iránymutatást nyújtson, vagy inkább csak arra vágysz, hogy a kész elképzeléseidet megvalósítsa? Milyen időtávban van szükséged a kész arculatra? Van, aki pár nap alatt elkészíti, de van, aki 1-2 hét alatt, a szolgáltatási csomagtól függően, de vannak designerek, akikre akár heteket is várni kell. Mennyit tudsz szánni a projektre? A tervező szakmákban is pozícionálják magukat a szakemberek, ezért nagyon eltérő árfekvésű ajánlatokat kaphatsz ugyanarra a munkára. Milyen arculati elemekre van szükséged? Online-ra és offline-ra is, vagy csak az egyikre? Nem minden designer foglalkozik minden területtel, ezért ezt érdemes előre átgondolni. Mennyire hosszútávú együttműködésben gondolkodsz? Lenne folyamatos munka, mondjuk social media megjelenések, vagy menük, plakátok? Ez esetben érdemes olyan szakembert keresni, aki a jövőben ezek elkészítésében is segíteni tud.
Egy professzionálisan kialakított és megtervezett arculat és a brand építés segít márkádat kiemelni a tömegből és hatékonyabbá tenni a kommunikációdat az ügyfeleiddel. A megfontolt szakember választás pedig biztosítja a sikeres együttműködést.
Dolgoznál velem?
Ha felkeltettem az érdeklődésedet és úgy gondolod velem szeretnél együtt dolgozni, kérlek vedd fel velem a kapcsolatot.
Minden partner elképzelései és igényei mások, ezért fontos, hogy mielőtt végleges döntést hozol átbeszélhessük mire van Neked szükséged!