Üzenet, ami a színekben rejtőzik!

(avagy színek az arculattervezés tükrében)

Tervezés

Az arculat- és a logótervezés alapvető elemei a vizuális kommunikációnak, egy komplex, de izgalmas terület. A megfelelő színek és formák megválasztásával hozzájárulhatsz a vállalkozásod sikeréhez és az üzeneted hatékonyabb közvetítéséhez. Az emberek azonban gyakran hajlamosak azt gondolni, hogy a logók és az arculati elemek kizárólag esztétikai szempontból fontosak, de ez csak az egyik szempont a tervezésnél.

A színeknek ugyanis erejük van, ezért fontos megértenünk, hogy milyen érzelmeket és reakciókat váltanak ki az emberekből, mivel a színek és formák pszichológiailag hatnak a partnereinkre, és meghatározzák, hogy például egy arculat milyen érzéseket és asszociációkat vált ki. A színpszichológia tanulmányozza, hogy milyen érzelmi reakciókat vált ki a különböző színek használata, így a tervezésnél és brand építésnél választott színeket, a marketingben is hatékonyan tudjuk alkalmazni. Számos kutatás bizonyította, hogy a színek nem csak a hangulatunkat, de akár a fizikai állapotunkra is hatással van továbbá, hogy a logók színei nagyban befolyásolják a vásárlókat döntéseikben és egy jól megválasztott szín megsokszorozhatja partnereink számát.

Az átgondolt, tudatos szín választásra szánt idő mindig megtérül, nem véletlen, hogy a vállalatok és intézmények sem restek használni ezeket a módszereket. Befolyásolni tudják alkalmazottaik kreativitását, a vásárlók üzletekben eltöltött idejét, az egészségügyi intézmények pedig a betegek hangulatát.

Ezért fontos tisztában lenni már a tervezés előtt azzal, hogy MI milyen hatást szeretnénk gyakorolni partnereinkre.

De mit is kell tudnunk pontosan a színekről és jelentésükről ahhoz, hogy jól válasszunk és pozitív eredményt érjünk el a célcsoportunknál?

 

Piros:

Az energiát, szerelmet és a szenvedélyt szimbolizálja. A piros szín serkentő hatású lehet, felkelti a figyelmet, odairányítja a fókuszt, úgy működik, mint a stop tábla. Aktivitást, impulzivitást, szenvedélyt és energiát sugároz. Cselekvésre serkentő hatása miatt gyakran használják az akciók kiemelésére. CTA (call to akcion) gombok színeként.

Vonzó lehet a fiatalabb korosztályok számára, a figyelmet is erőteljesen felkelti, azonban túlzott használata agressziót, közönségességet sugallhat. Mivel rengeteg árnyalata van, nagyon jól használható információk kiemelésre, az üzenet átadására és az arculatban a hangsúlyozásra.

A piros szín segíti az impulzivitást igénylő termékek értékesítését, amilyen pl. a coca-cola, a KFC, Red Bull stb…, illetve a gyorsaságot, veszélyt, érzékiséget sugalló termékeket is mint pl.: a Bugatti, Triumph, Revlon.
Jó választás lehet divat és dekorkozmetikai márkák, éttermek, élelmiszer és ital, illetve a digitális márkák számára is.

 

Kék:

A kék szín a leggyakoribb válasz, ha megkérdezed az embereket, hogy melyik a kedvenc színük. Ez és hozzá társított jelentések, mint megbízhatóság, tisztaság, nyugalom és hűség teszik nagyon jó választássá arculati színként a vállalkozások számára.

A kéknek is rengeteg árnyalata van, amik közül a megfelelő árnyalat kiválasztása szintén stratégiai döntés, hiszen a világosabb színek modernebb és frissebb, míg a sötétebbek szolidabb és konzervatívabb hatást keltenek. A kékkel kapcsolatos pozitív érzelmek általában minden korosztály számára vonzóak, így minden olyan márka számára jó választás, akik bizalmat, stabilitást, minőséget vagy nyugalmat szeretnének sugallani. Ilyenek például a bútormárkák, a social media, informatikai és autó gyártó cégek pl.: Skype, Facebook, Dell, General Motors.

A kék mivel hideg szín, jól kombinálható olyan meleg árnyalatokkal, amik kicsit oldják a komolyságát, mint például az IKEA kék sárga színei. Jól használható pénzügyi vállalkozások, ügyvédi és könyvelő irodák, egészségügyi szolgáltatók, illetve minden olyan márka esetében, ahol a szakmai együttműködés egy bizalmi választás a partnerek részéről, pl.: IBM, American Express, Walmart.

 

Zöld:

A természetesség, a megújulás és a frissesség színe. A zöld továbbá a fenntarthatóságot, az egészséget, az újjászületést, növekedést, fejlődést és a jólétet is jelképezi. Ezen jelentések miatt a nagyon sok iparágban népszerű és jól használható arculati szín és a modern környezettudatos fogyasztók között is népszerű.

A zöld egy hideg szín, ami nyugtató hatással van az emberekre és oldja a szorongást, ezért vonzhat környezettudatos célcsoportokat és „gyógyító” hatása tó gyártó miatt az egészségügyi témákhoz is illeszkedik. Egyes kutatások szerint ez a szín sa fiatalabb korcsoportokban sokkal népszerűbb, mint az idősebbekében és ez egy fontos szempont, amit figyelembe kell venni az arculattervezés során.

Azok a világmárkák, akik a zöld színt beemelték az arculatukba bizalmat, tiszteletet és figyelmet kapnak. A zöld szín árnyalatai ráadásul olyan széles spektrumon mozognak a sárgászöldtől a sötét kékeszöldig, hogy a színskálán való elhelyezkedése külön tartalommal tölti meg a különböző árnyalatokat.

Használják természetvédelmi szervezetek, mint a Greenpeace, természeti tévécsatornák mint a régi Animal Planet logó, autómárkák mint a Land Rover, online szolgáltatók, mint a Spotify, natúr és bio kozmetikai márkák és vegán éttermek, pénzügyi szervezetek.

 

Sárga:

A sárga szín egy meleg, pozitív jelentéstartalmú szín, ami megragadja az emberek figyelmet és általában pozitív érzelmeket vált ki. Az energiát, boldogságot, optimizmust, kreativitás és a vidámságot szimbolizálja. Vásárlásra ösztönző, figyelemfelkeltő szín, amelyet gyakran használnak az élelmiszeriparban mint pl.: Lay’s és McDonald’s és a kreatív művészeti területeken.

Jól megszólíthatóak vele a fiatalabb korcsoportok is, mivel sokan kapcsolják a szórakozáshoz, ezért az élvezetet és gyorsan elérhető termékeket nyújtó brandek színéhez is kiváló. És ami még fontos! A sárga szín kiválthatja az éhség érzését is a kutatások alapján, tehát kiváló választás, éttermek számára.

Gyakran a kreatív iparágak is webdesign, arculattervező és webfejlesztő területeken. A sárga tiszta formájában ritkán használt szín logókban, de kékkel, feketével, szürkével, pirossal párosítva annál gyakrabban fordul elő.

 

yellow logos
Narancs:

A narancs szintén egy meleg szín, mint a sárga és a vörös. A narancsszín stimuláló, a vitalitás, a kreativitás, bizalom és a lelkesedés színe. Energizáló hatású és serkenti az agyműködést. Az éttermek és az élelmiszeripar gyakran használják, mivel serkentheti az étvágyat.

Az arculatban a narancs az életöröm és a vidámság érzetét kelti. Gyakran használják a cselekvésre ösztönző gomb színeként és az impulzív vásárlóknál nagyobb arányú aktivitást lehet vele elérni. Gyakran használják együtt kék, zöld és fekete színnel az arculatban.

Jó választás kreatív tevékenységekkel és telekommunikációval foglalkozó márkáknak és tech cégeknek ispl.: Firefox, Orange, gyerekek számára készült szolgáltatások és termékek értékesítéséhez, mint pl.: Nickelodeon, élelmiszeripai cégeknek pl.: Mirinda és csomagszállító cégek számára pl.: TNT

 

yellow logos
Barna:

A barna erőt, stabilitást, komolyságot, férfiasságot, sugall, de e-mellett a természethez, a földhöz is kötődik. A természetes hatás miatt a barna színt gyakran a természetes termékekkel az egészséges életmóddal és a bióval társítják. Mindezek mellet a meleg, kényelem és az elégedettség is társul hozzá. Ezekre asszociálunk a kávé, csokoládé vagy a barna sörök kapcsán. Tehát kiváló választás lehet a barna szín kertészeti cégek, kávézók, bio márkák, sör márkák és természetes alapanyagokból készült termékek számára. Barna színeket használ az m&m’s, Luis Vuitton Nestlé és a Magnum is a logójában.

 

brown logos
Lila:

A lila a mellet, hogy a nők körében nagyon kedvelt szín, a kreativitás, a spiritualitás és a misztikum színe, de emellett a lila színt már régóta a luxushoz, hatalomhoz, gazdagsághoz és az eleganciához kapcsolják, ezért sok exkluzív, magasan pozícionált brand használja előszeretettel.

Nagyon jó választás lehet női célcsoporttal rendelkező cégek számára. A világos lila és a levendula egy elegáns, nőies szín, ezért ennek a színnek a használata a célcsoportunk korosztályánál is érdemes figyelembe venni, mert egyesek szerint a lila szín a „felnőtt nők rózsaszíne”.

Jól alkalmazható wellness és szépségipari, orvos esztétikai cégeknél, illetve divat és home design márkáknál. Bár a lilához sok érzelem és jelentés társul és nincs túl sok márka, ami tisztán ezt a színt használja a logójában, mégis nagyon jól alkalmazható több területen és például narancsszínnel kombinálva egy igen figyelemfelkeltő, dinamikus színvilágú arculatot hozhatunk létre. Akik a lilát használják: Lady Speed Stick, Hallmark, Yahoo!, Milka, instagram

 

yellow logos
Rózsaszín:

A rózsaszín gyakran kapcsolódik a nőiességhez és a gyermekkorhoz, továbbá a romantika, a szeretet, a harmónia, gyengédség és az érzékenység színe is. Az arculatban a rózsaszín olyan márkáknál jelenik meg, amelyek a kedvességet és az érzelmi kapcsolatot kívánják kifejezni.

A rózsaszínt használó cégek letöbbször a nőket, lányokat próbálják megszólítani. Ezek közé a márkák közé tartozik a Cosmopolitan, a Victoria’s Secret és a Barbie is. Ennek ellenére a rózsaszín használata nem zárja ki a férfiak megcélzását sem, erre példa a T-Mobil a Wizz Air és a Dunkin’ Donuts is.

A rózsaszínnek rengeteg árnyalata van, amelyek mind eltérő üzenetet közvetítenek, ezért iparáganként más-más árnyalat lehet a jó választás. Míg egy kellemes, barátságos, vidám élénk rózsaszín nagyon jó választás az édességipari brandek számára, addig egy lilás-rózsaszín a nőiességet hangsúlyozza ki, ezért jobban megfelel például egy fehérnemű márka számára. A rózsaszínt használják a mellrák elleni küzdelem szimbólumaként is, ezért egészségügyi szolgáltatásokhoz is jó választás lehet.

 

yellow logos
Fekete:

Még mindig hódít az arculati és a logó színek között a fekete. De vajon mi ennek az oka? A fekete a drámaiság, az elegancia és az erő színe, gyakran használják a luxusmárkák arculatában. Ugyanakkor a fekete kapcsolódik a titokzatossághoz és a sötétséghez. Erőt és kifinomultságot sugall, alkalmas minimalista stílusú logókhoz és időtlenséget tükröz. Egy jól megtervezett fekete-fehér logónál merészebben lehet használni a betűtípusokat és sokkal karakteresebb grafikát is elbír. Előszeretettel használják ezt a színt a sport- és divatmárkák mint az Adidas, Puma, Gucci, Chanel, Estee Lauder, nagy múltú, nagy nevű cégek, mint például a Apple, Louis Vuitton és a WWF.

 

yellow logos
Arany:

Az arany szín a gazdagság, a siker és a hatalom jelképe. Az arany emellett hagyományosan hatalom szimbóluma is. Gyakran használják prémium termékek és luxusmárkák arculatában, de érdemes óvatosan bánni vele, mert könnyen tulzásba lehet esni a használatával és ezzel pont ellentétes hatást érhetünk el. Ilyen márka például a Lux, Ferrero és a Chevrolet.

 

yellow logos
Szürke/ezüst:

A szürke a neutralitás, az időtlenség és a komolyság színe. Gyakran használják olyan márkáknál, amelyek stabilitást és megbízhatóságot kívánnak sugallani. Azonban a túlzott használata unalmas eredményt szülhet. Érdemes más színekkel kombinálni, de a maga egyszerűségében egy ezüstszín is nagyon sokatmondó lehet, mint például a Lexus-nál.

 

Fehér:

A fehér a tisztaság és az egyszerűség színe. Ezért gyakran használják az egészségügyben és a higiéniai termékekben. A fehér lehet ártatlanság és jóság szimbóluma.

Összefoglalásként tehát az arculat és logótervezés során a színek választása és alkalmazása nem csupán esztétikai döntés. A színek mély pszichológiai jelentéssel rendelkeznek, és segíthetnek az üzenet hatékonyabb átadásában és az érzelmi kapcsolat kialakításában a célcsoportoddal. Fontos az ágazati jellegzetességek és a formavilág figyelembevétele is és esetenkén megéri eltérni a trendektől és a bevett színvilágtól, ha a koncepciónkba belefér.

A megfelelő színek és formák kombinációja lehetővé teszi, hogy az arculat és logó igazán hatásos és emlékezetes legyen, megragadja a figyelmet és célba juttassa a brand üzenetedet.

Fontos azonban szem előtt tartani, hogy az egyes nemzeteknél a színek jelentése eltérő lehet, mint a mi kultúránkban, ezért nemzetközi piacra lépve érdemes mérlegelni a színválasztást, hiszen adott esetben eltérő hatást válthatunk ki vele mint szeretnénk. Például, míg néhány kultúrában a fehér a gyász színe, másoknál a fekete.

 

Ha úgy érzed szükséged van segítségre, iránymutatásra saját arculatod kialakításához, hogy megfelelően célba érjen márkaüzeneted, akkor írj nekem bátran és én segítek neked ebben!

Dolgoznál velem?

Ha felkeltettem az érdeklődésedet és úgy gondolod velem szeretnél együtt dolgozni, kérlek vedd fel velem a kapcsolatot.
Minden partner elképzelései és igényei mások, ezért fontos, hogy mielőtt végleges döntést hozol átbeszélhessük mire van Neked szükséged!