Hogyan készülj fel a weboldalad elindítására?
Tudatos tervezés, értékadás és fenntarthatóság egyben

Mit kell előtte átgondolni és mivel kell előre készülni, mielőtt valóban testet öltene egy saját weboldal.
Van, aki egy facebook oldalt tart fenn a vállalkozása számára, vagy Instagramon mutatja be a termékeit, esetleg Tik Tok-on épít követő bázist. De mégis a legjobb megoldás az összes lehetőség közül a saját honlap készítése, hiszen ez az a felület, amit a leginkábba saját elképzeléseink és a vállalkozásunk igényeinek megfelelően tudunk kialakítani és teljesen a miénk.
Egy weboldal készítése nemcsak technikai feladatokból áll, hanem hosszú távú döntéseket is igényel. Időt, energiát és pénzt fektetsz bele, ezért fontos, hogy jól átgondolt legyen a folyamat már az elejétől kezdve. Egy tudatosan megtervezett és felépített oldal segíthet elérni az üzleti céljaidat, növeli a vásárlóid/partnereid elégedettségét, segít közvetíteni az értékeidet és gondos tervezéssel csökkentheted a környezeti terhelését is a vállalkozásodnak.
A digitális jelenléted minden eleme hatással van a fenntarthatóságra —képméretek optimalizációja megelőzi a felesleges adatforgalom generálását, a könnyű kód szerkezet pedig csökkenti energia fogyasztást a betöltés során, ezért érdemes a tervezési folyamatot is ezzel a szemlélettel átgondolni.
Nos, akkor nézzük meg részletesen, mire figyelj, ha valóban egy jól funkcionáló és fenntartható weboldalt szeretnél!
Tudd, mit szeretnél elérni
Első lépésként gondold végig, mi a célod az oldallal. Terméket árulsz? Szolgáltatást mutatsz be? Vagy blogot indítasz? A pontos cél meghatározása segít abban, hogy a tartalom, a dizájn és a funkciók jól működjenek együtt. Ez segít abban is, hogy ne térj el az eredeti koncepciótól és ne halmozz fel felesleges elemeket, amelyek csak lassítják az oldalt és növelik a tárhelyhasználatot.
Ismerd meg a célközönségedet
Tudd, kiknek szól majd az oldal? Gondold végig!
Fiatalok? Környezettudatos vásárlók? Vállalkozók? Minél jobban megérted őket, annál hatékonyabban tudsz hozzájuk szólni. Ha például a látogatóid szívesen támogatják a fenntartható megoldásokat, akkor kommunikációdban ezt érdemes kihangsúlyozni. Így nemcsak közvetlenül szólítod meg őket, hanem értékrend alapján is kapcsolódsz hozzájuk.
Nem tudod pontosan kiket érdekelhet a szolgáltatásod/terméked? Készíts kérdőívet és térképezd fel pl.: facebook csoportokban, hogy ki az, aki számára érdekes lehet, amivel foglalkozol.
Fogalmazd meg az értékeidet!
Gondold át és fogalmazd meg magadnak, milyen értékek mentén és hogyan szeretnéd vezetni a vállalkozásodat. Mi a z a hozzáadott érték, amivel többet, jobbat adsz? Mi az, amivel meg tudod szólítani az embereket? Ez egy nagyon fontos lépés, mert ez fogja meghatározni minden felületen a kommunikációdat és azt, hogy az üzeneted elér-e a megfelelő fülekbe. Az hogy Vegyél!!! az nem elég üzenet. 😊
Tervezd meg a tartalmat
Mielőtt nekiállsz az oldalnak, érdemes tartalomvázlatot készíteni.
– Gondold végig, milyen oldalakat szeretnél (pl. főoldal, szolgáltatások, bemutatkozás, kapcsolat).
– Az egyes oldalakon milyen tartalmakat szeretnél elhelyezni, illetve egy-egy oldalnak mi a célja. Például egy főoldal célja az, hogy röviden összefoglalja a weboldal aloldalainak főbb tartalmat és kis ízelítő után átvezesse a látogatót arra az oldalra, ami érdekli. Egy szolgáltatás oldal célja lehet egy időpont foglalás, vagy egy ajánlat kérés, esetleg egy kapcsolatfelvételi űrlap kitöltése, stb…
– Gondold át azt is, hogyan tálalod az információkat: a logikus felépítés és az egyszerűség nemcsak a látogatóknak teszi élvezhetőbbé a böngészést, de a betöltési időt is csökkenti, ami fenntarthatóbbá teszi az oldalt.
Vizuális anyagok előkészítése
Gyűjtsd össze, mire lesz szükség:
- logó,
- arculati színek,
- betűtípusok,
- fotók,
- ikonok, stb…
Ha lehet, használj saját vagy etikus forrásból származó képeket. Így egyedi lesz az oldalad, és másokat is inspirálhatsz a tudatos választásokra.
Fontos, hogy a képek megfelelően legyenek optimalizálva: ne legyenek túl nagy felbontásúak, mert az lassítja a weboldalt és növeli az energiafelhasználást.
Használj olyan képtömörítési technikákat, amelyek nem rontják látványosan a minőséget, mégis kisebb fájlméretet eredményeznek.
Ha nem tudod hogyan kell ezt csinálni, vagy mi az ideális méret, a legtöbb szakember megcsinálja neked mielőtt feltöltik a weboldalra, ha előre megbeszéled velük, hogy ezt rájuk bíznád.
Írj jó szövegeket!
Tudom, ezt könnyű mondani, de hidd el érdemes rá szánni az idődet (vagy másét és akkor a pénzedet).
A szövegek adják meg az oldal hangulatát. Fontos, hogy őszinték és könnyen érthetők legyenek. Használj természetes nyelvezetet, és gondold át, hogy barátságos vagy inkább formális stílus illik-e hozzád. A tartalmak legyenek világosak, rövidek, mégis informatívak. Ez a keresőoptimalizálás (SEO) szempontjából is fontos: segít, hogy többen találjanak rád a neten.
A tudatos szövegírás elősegíti azt is, hogy elkerüld a felesleges ismétléseket, redundáns információkat – így a látogatók gyorsabban megtalálják, amit keresnek.
Ha úgy érzed másra bíznád a szövegek megírását, sok webes szakember vállal szövegírást is, vagy tud ajánlani neked valakit maga.
Gondold át, milyen funkciókra van szükséged
Írj egy listát előre, hogy mire lesz szükséged a weboldalon.
- Webshop?
- Időpontfoglalás?
- Hírlevél?
- Blog?
Nem kell minden funkció, csak az, ami tényleg hasznos.
A kevesebb néha több elvén, a letisztultabb weboldal gyorsabb, jobban kezelhető, és fenntarthatóbb is.
Minden plusz funkció extra kódot, adatforgalmat és karbantartást jelent. És nem utolsó sorban pénzt neked!
Bizony! Minden feleslegesen beépített, plusz funkció ablakon kidobott pénz, amit kifizetsz a webes szakembereknek.
Kérdezd meg magadtól: valóban használni fogják ezt a funkciót a látogatók? Ha nem, lehet, hogy érdemes elhagyni. Később, ha szükséges utólag úgyis bővíthető még az oldal.
Válassz jó domain nevet és tárhelyet
A domain legyen rövid, könnyen megjegyezhető, és kapcsolódjon a vállalkozásodhoz, hiszen ez alapján fognak beazonosítani. Figyelj oda, hogy a hangulata is azt tükrözze, amit te szeretnél.
Például egy edessegvar.hu nem egy elegáns, prémium kategóriás márka hangulatát tükrözi, de nem is egy egészségtudatos édességboltét. Inkább egy játékos, gyerekeknek is kényelmes, otthonos cukrászdára asszociál az ember.
Fontos, hogy a tárhely gyors és megbízható legyen, segítőkész ügyfélszolgálattal és könnyű kezelhetőséggel. Tárhelyválasztásnál érdemes olyan szolgáltatót keresni, aki zöld energiát használ – ezzel te is hozzájárulsz a környezetvédelemhez. Léteznek kifejezetten fenntartható tárhelyszolgáltatók is, például a GreenGeeks, érdemes utánajárni, ha számodra ez is fontos szempont.
Bizonytalan vagy, hogy mi lenne számodra a megfelelő? Egy jó szakember ebben is tud segíteni.
Készülj fel a jogi kötelezettségekre
Egy weboldalhoz jogilag is fel kell készülni. Szükséged lesz adatvédelmi tájékoztatóra, általános szerződési feltételekre (ÁSZF) például webshop esetén, és impresszumra is.
Érdemes ezeket nemcsak formailag, hanem tartalmilag is jól átgondolni:
Hogyan kezeled a felhasználók adatait?
Mire használod a sütiket?
Ezeknek az elkészítése mindig a weboldal tulajdonos feladata és érdemes jogi szakemberre bízni, vagy egy jogilag ellenőrzött sablont megvásárolni, amit csak személyre kell szabni.
Tipp: Egy jogilag ellenőrzött sablon már néhány ezer forintért elérhető, és segít abban, hogy már az indulásnál is minden szabályos legyen.
Itt is találhatsz ilyeneket:
https://fogyasztobarat.hu/
https://hellowp.io/hu/k/szerzodesmintak/
Vagy ingyenesen itt:
https://www.7academy.hu/courses/webshop-aszf-minta?utm_source=chatgpt.com
Dolgozz együtt a webdesignerrel
Miért? Mert a webdesigner megtervezi neked, hogy hogyan fog kinézni a weboldalad még mielőtt belevágnál a kivitelezésbe.
Így már előre meglesz a terv, ami alapján könnyebben és gyorsabban fel lehet építeni a weboldalt, úgy, hogy pontosan tudod hogyan fog kinézni a végeredmény. Oszd meg vele a céljaidat, ötleteidet, kedvenc oldalaidat. Minél jobban megérti, mit szeretnél, annál inkább személyre szabott és hiteles lesz az eredmény.
Egy jó együttműködés mindig jobb végeredményt hoz. Ne csak az esztétikai elképzeléseket mondd el, hanem az értékrendedet is, így a webdesigner olyan megoldásokat javasolhat, amelyek technikailag és vizuálisan is tükrözni fogják az általad képviselt értékeket.
Megvan minden? Jöhet a megvalósítás!
Nincs más hátra, mint átadni ezt sok hasznos infót a webes szakemberednek. Ha mázlid van, akkor a webdesignered el is tudja készíteni, amit megtervezett, de ha esetleg olyan fejlesztésekre van szükséged, amit ő nem tud kivitelezni, akkor biztosan tud ajánlani egy jó szakembert.
Ha jól átgondoltan kerül megtervezésre az oldal, akkor könnyen használható, logikus felépítésű és gyors lesz a végeredmény. Ez nemcsak a látogatóknak jó, hanem kevesebb energiát is igényel – azaz kisebb a digitális lábnyom.
A fenntartható webdesign erről is szól. Például a sötét (dark) színek kevesebb energiát igényelnek OLED képernyőkön, a minimalista dizájn pedig növeli az oldal betöltődési sebességét. Egy jó szakember reszponzív oldalt készít neked, ami megfelelően jelenik meg asztali gépen, tableten és mobiltelefonon is.
Soknak tűnik?
Ne ijedj meg!
Bár lehet, hogy ez nehéz és hosszú folyamatnak tűnik, de ha ezeket a lépéseket követed, olyan weboldal lesz a végeredmény, ami jól működik, hosszú távon is értéket ad, és közben még a környezetet is kíméli. És ne feledd, hogy a szakemberek végig támogatnak és segítenek az utadon.
A fenntartható weboldal nem feltétlenül drágább vagy bonyolultabb – csak tudatosabb döntéseket igényel. Tervezés közben mindig gondold végig: hogyan tudsz kevesebből többet kihozni?
Tudatos tervezéssel mindenki nyer – te is, a látogatóid is, és a Föld is. 😊
Ha úgy érzed szükséged van segítségre, iránymutatásra saját vállalkozásod brand vagy webdesignjának kialakításához, vagy szeretnéd meglévő weboldaladat felfrissíteni, hogy megfelelő legyen az online jelenléted, akkor írj nekem bátran vagy jelentkezz egy tanácsadásra aminek során átbeszéljük az elképzeléseidet.
Dolgoznál velem?
Ha felkeltettem az érdeklődésedet és úgy gondolod velem szeretnél együtt dolgozni, kérlek vedd fel velem a kapcsolatot.
Minden partner elképzelései és igényei mások, ezért fontos, hogy mielőtt végleges döntést hozol átbeszélhessük mire van Neked szükséged!
