Weboldal típusok és alkalmazásuk
Az első lépés amikor az online megjelenésünket tervezzük, hogy el kell döntenünk milyen típusú weboldalra van szükségünk. Minden vállalkozás típusnak és egyedileg minden vállalkozónak fel kell mérnie, hogy milyen módon szeretne megjelenni az online térben, hogyan szeretne kommunikálni, illetve a vállalkozásának típusa milyen megjelenést igényel.
Most a weboldal típusok áttekintésében segítek egy kicsit, hogy könnyebb legyen átlátni és elindulni a tervezés útján, mielőtt szakemberhez (webdesignerhez és webfejlesztőhöz) fordulunk.
Íme leggyakoribb weboldal típusok és azok alkalmazási lehetőségei:
1. Statikus (vagy Információs) Weboldal
Ez egy egyszerű felépítésű, könnyen navigálható, általában pár oldalból álló weblap, melynek célja, hogy gyorsan és hatékonyan közvetítsék az alapvető információkat a látogatók felé. A tartalma ritkán változik. Ez az az oldal típus, ami nincs túl bonyolítva, de mégis mindent elmond rólad.
Ilyenek például a cégek bemutatkozó oldalai, termékinformációs lapok vagy kapcsolati adatok. Az állatmenhely, környezetvédő szervezet, a foglalási felülettel rendelkező szálláshely és a coach bemutatkozó oldala főleg információs tartalmat kínál, így ezek a statikus weboldalak közé sorolhatók.
További példák:
- Ügyvédi praxisok bemutatása
- Orvosok és rendelők információi
- Kézművesek és művészek bemutatkozása
- Lokális üzletek (pl. fodrászat, kozmetika) információi, stb…
2. E-kereskedelmi (e-commerce) Weboldal
Ide sorolhatóak a webáruházak és online vásárlási lehetőségeket kínáló e-kereskedelmi weboldalak. Ezek olyan platformok, ahol a termékek vagy szolgáltatások online értékesítése történik. Felépítésüknek támogatnia és optimalizálnia kell a keresési, válogatási és vásárlási folyamatot. Fontos a termékleírások, képek minősége és a biztonságos fizetési opciók integrációja. Ide tartoznak például az online rendelési felülettel rendelkező étterem is.
További példák erre a típusra:
- Divat és ruházat értékesítése
- Elektronikai cikkek és kiegészítők értékesítése
- Bio- és natúrtermékek
- Könyvek és e-könyvek értékesítése
- Háztartási cikkek és bútorok
3. Blog vagy Magazin
Ez a típus tartalomközpontú és rendszeresen frissülő cikkekkel, hírekkel vagy bejegyzésekkel rendelkeznek. A felépítésénél az elsődleges szempont a cikkek könnyű olvashatósága, a kategóriák és címkék átláthatósága, valamint az interakciós lehetőségek, mint például a hozzászólások. Egy ismeretterjesztő oldal vagy egy a pszichológus oldala, amihez blog is tartozik, tartalmi frissítéseket és cikkeket közöl, tehát ezek a blog vagy magazin kategóriába esnek.
További példák erre a típusra:
- Gastro- és receptblogok
- Utazási és turisztikai blogok
- Pénzügyi és befektetési tanácsadás
- Egészség és wellness témakörben
- Művészeti és kulturális magazinok
4. Portfólió vagy Galléria típusú Weboldal
Egy portfólió weboldal elsősorban művészek, tervezők vagy szabadúszók számára készül, hogy bemutassák munkáikat. A hangsúly a vizuális tartalmon van, így a felépítésének a képek, videók vagy projektek bemutatását, kiemelését kell szolgálnia. Ide tartozik például egy gasztro-, vagy állat fotós oldala is.
További példák erre a típusra:
- Grafikusok és webdesignerek portfóliója
- Építész bemutatkozó oldala
- Film- és videó készítők bemutató oldalai
- Írók és szerzők munkáinak bemutatása
- Zenészek és zenekarok
5. Fórum vagy Közösségi Weboldal
Felhasználók közötti interakciót és kommunikációt ösztönző weboldalak.
Egy fórum lehetőséget biztosít a felhasználóknak arra, hogy témákban vagy kategóriákban beszélgetéseket kezdeményezzenek és részt vegyenek bennük. A felépítésnek elősegítenie kell a közösségi interakciót, a témák könnyű böngészését és a felhasználói profilok kezelését.
További példák erre a típusra:
- Technikai támogatás és segítségnyújtás
- Hobbi és érdeklődési körök (pl. modellépítés, fotózás)
- Sportrajongói fórumok
- Egészségügyi és betegségspecifikus közösségek
- Videójátékos közösségek
6. Hírportál típusú
Az Hírportál valójában külön kategóriába sorolható, bár sok hasonlóságot mutat a Blog vagy Magazin típussal. Azonban míg egy blog vagy magazin gyakran egy személy, csoport vagy vállalat gondolatait, véleményét és információit közvetíti, addig egy hírportál sokkal átfogóbb és gyakran objektívebb információforrásnak számít, melynek célja az aktuális hírek, események és történések széles körű bemutatása.
Egy hírportál fő célja, hogy naprakész és hiteles információkat nyújtson olvasóinak különféle témákban, legyen az politika, gazdaság, kultúra vagy sport. Fontos, hogy a felépítés lehetővé tegye az olvasók számára a gyors hírfogyasztást, a különböző kategóriák közötti könnyű navigálást és az archív cikkek könnyű elérhetőségét. Ezen kívül gyakran tartalmaznak multimédia elemeket, például videókat, képgalériákat és interaktív grafikákat.
7. Landing page/ Sales page
Ezek a speciális weboldal típusok, amikről ITT olvashatsz bővebben, konkrét cselekvésre ösztönöznek, mint például feliratkozás, vásárlás vagy egy form űrlap kitöltése. Sokszor igen rövid ideig használják őket, néhány hétig, hónapig, egy-egy kampány erejéig, de mindig egy konkrét cél elérése érdekében kerülnek megtervezésre, ami átgondolt, marketing szemléletű szövegírást és webdesign tervezést igényel.
Léteznek természetesen kevert típusú oldalak, amik több funkciót kell ellátniuk. Igen sok esetben végül ilyenekre van igény, hiszen sok vállalkozás vezet blogot, a webáruház mellet, vagy szolgáltatása mellett például terméket is értékesít.
Egy étterem, ami gasztroblogot is vezet, ezen kívül van online rendelési felülete, már egy összetett, több funkciós weboldal. Ez esetben már több szempontot kell egyszerre figyelembe venni és mindezt a tervezési folyamatok során, a webdesignban jól átgondoltan, körültekintően kell felépíteni.
Más esetbe például egy állatmenhelynek kifejezetten fontos része lehet a fotógaléria, ahol bemutatja a gazdára váró állatokat, ilyenkor akkor az oldal jellege részben módosul. Míg az információs tartalom továbbra is fontos (például az állatmenhely működése, hogyan lehet támogatni stb.), az állatok bemutatása is kulcsfontosságú lesz.
Ebben az esetben az állatmenhely weboldalához köztes megoldást biztosíthat egy Statikus (Információs) Weboldal és egy Portfólió Weboldal keveréke. A Portfólió Weboldalakat általában művészek, fotósok és más kreatív szakemberek használják munkáik bemutatására, de a menhely esetében a „portfólió” a gazdára váró állatokat mutatja be.
Összefoglalva tehát, minden weboldal típus sokoldalú és sokféleképpen alkalmazható, a fenti példák csak egy rövid betekintést nyújtanak a lehetséges felhasználási módokról. A lényeg, hogy az oldal típusa és designja illeszkedjen az adott ágazat és célközönség igényeihez és a legcélravezetőbben legyen felépítve a vállalkozás számára az üzleti céljai eléréséhez.
Ha további szakmai kérdésed lenne, vagy bizonytalan vagy milyen oldalra is van szükséged, kérlek vedd fel velem a KAPCSOLATOT!
Ha úgy érzed szükséged van segítségre egy professzionális landing page webdesignra, akkor írj nekem bátran és én segítek neked ebben!
Dolgoznál velem?
Ha felkeltettem az érdeklődésedet és úgy gondolod velem szeretnél együtt dolgozni, kérlek vedd fel velem a kapcsolatot.
Minden partner elképzelései és igényei mások, ezért fontos, hogy mielőtt végleges döntést hozol átbeszélhessük mire van Neked szükséged!